public

Uprawiasz sport? Sprawdź, jak przygotować się do treningu!

Każdy sportowiec, zarówno amator, jak i wyczynowy, zanim rozpocznie trening, powinien skontrolować stan swojego zdrowia.

4 miesiące temu

Ostatni post Co MUSISZ wiedzieć o metodzie elektrostymulacji mięśniowej EMS? przez Long Life Lounge public

Każdy sportowiec, zarówno amator, jak i wyczynowy, zanim rozpocznie trening, powinien skontrolować stan swojego zdrowia.

Kontrola ta  jest wymogiem koniecznym u sportowców zawodowych, w grupach młodzieżowych i seniorskich. Osoby zawodowo uprawiające sport muszą przejść kompleksową serię badań u różnych specjalistów, m.in. kardiologa, ortopedy, stomatologa itp. W celu uzyskania zdolności do uprawiania sportu badania te należy okresowo odnawiać. W przypadku sportowców amatorów nie jest to warunek konieczny, jednak warto zrobić podstawowe badania krwi, ocenić układ sercowo-naczyniowy oraz układ aparatu ruchu. Nieoceniona będzie również pomoc fizjoterapeuty, który podpowie jak uniknąć przeciążeń i kontuzji.

Już wiesz, że warto wykonać specjalistyczne testy medyczne, ale jakie dokładnie badania wybrać? Ich rodzaj często zależy od uprawianej dyscypliny. Istnieje kilka grup testów, które każda osoba planująca uprawiać sport wyczynowo, powinna wykonać. Należą do nich:

1. EKG wysiłkowe – elektrokardiograficzna próba wysiłkowa służy ocenie rezerwy wieńcowej u osób planujących podjąć intensywny wysiłek fizyczny. Jest badaniem zapisu krzywej EKG połączonej z monitorowaniem ciśnienia tętniczego oraz częstości pracy i zaburzeń rytmu serca wykonywanej podczas kontrolowanego wysiłku fizycznego.

2. Ergospirometria (CPET) dostarcza informacji o przystosowaniu ciała do wysiłku fizycznego, co pomaga lekarzowi określić poziom aerobowej sprawności oraz porównać ją z normami przyjętymi dla poszczególnych dyscyplin sportowych. Podczas badania pacjent jest proszony o jazdę na rowerze lub bieg na bieżni. Na podstawie kontroli zapisu EKG oraz składu wydychanego powietrza lekarz może sprawdzić, w jaki sposób serce i płuca pacjenta reagują na różną intensywność ćwiczeń.

3. Badanie przesiewowe EKG z oceną ryzyka nagłej śmierci sercowej.
W 80% przypadków zgonów nie odnotowano żadnych wcześniejszych sygnałów ostrzegawczych, dlatego czasami zaleca się wykonanie badania EKG z analizą ryzyka nagłej śmierci sercowej. Nagła śmierć sercowa (SCD – Sudden Cardiac Death) jest spowodowana nagłym zgonem zdrowej osoby z powodu zatrzymania czynności serca. Gdy serce przestaje pompować krew, człowiek traci przytomność w ciągu kilku sekund, nie oddycha, a jego tętno nie jest wyczuwalne, wskutek czego może nastąpić uszkodzenie mózgu i śmierć.

Opierając się na tym wyniku, lekarz może wykluczyć występowanie chorób serca lub zalecić dodatkowe testy. Takie badanie EKG jest w niektórych krajach obowiązkowe.

4. Badania laboratoryjne podstawowe badania, które zaleca się wykonać, to: morfologia, jonogram, kreatynina, TSH, badanie ogólne moczu, witamina B12 oraz kwas foliowy.

5. Echo serca badanie echo serca to podgląd mięśnia sercowego aparatem USG. Polega na wykorzystaniu fal ultradźwiękowych, które po odbiciu od struktur serca ukazują na ekranie aparatu jego obraz, pozwalając na analizę budowy i funkcji mięśnia sercowego.

6. Analiza biomechaniczna badanie siły i wytrzymałości mięśniowej. System bada najwyższą wartość siły mięśni przy różnych rodzajach ruchu, np. na podstawie ruchu nogą, do której podłączone są urządzenia pomiarowe. Pozwala to na ocenę stanu poszczególnych grup mięśni w czasie pracy, stopnia ich siły i koordynacji. Określenie tych cech motorycznych i praca nad nimi pozwala uniknąć ryzyka wystąpienia kontuzji.

Nieodłącznie związane ze sportem zarówno amatorskim, jak i zawodowym, są niestety urazy i kontuzje, które niosą za sobą czasami poważne konsekwencje. Większość sportowców narażona jest na urazy mięśniowe. W sportach kontaktowych dochodzi zazwyczaj do urazów kończyn dolnych, w szczególności do zerwania więzadeł w stawie kolanowym, natomiast w sportach rzutowych mamy do czynienia z urazami barków. We wszystkich dyscyplinach dość często zdarzają się przeciążenia w obrębie kręgosłupa.

Gdy już dojdzie do urazu, warto zastosować indywidualnie dopasowane metody rehabilitacyjne. Najczęściej stosowane z nich to: terapia manualna, techniki tkanek miękkich, praca z powięziami, specjalistyczne ćwiczenia oraz fizykoterapia. Każda kontuzja ma swój protokół postępowania. Rehabilitacja sportowa, czyli wybór zaufanego i sprawdzonego fizjoterapeuty, jest bardzo ważny w przypadku osób zawodowo uprawiających sport, ponieważ wyłączenie z treningów przez dłuższy czas czy powrót z niepełną sprawnością może skutkować zakończeniem kariery.

Świadomość własnego ciała i jego deficytów oraz odpowiednie przygotowanie do treningów sprawiają, że sportowiec ma szansę na uniknięcie kontuzji. Istotną rolę odgrywają prewencja i trening propriocepcji – praca nad ogólnym rozwojem organizmu i równowagą, a nie tylko kierunkowo w konkretnej dyscyplinie. Warto systematycznie pracować nad zachowaniem prawidłowej elastyczności i długości mięśni, utrzymaniu prawidłowej ruchomości stawów, czy też nad stabilizacją centralną oraz obwodową, by w pełni cieszyć się sprawnością i aktywnością fizyczną.

Chcesz wykonać wyżej wymienione badania? Wejdź na stronę Domu Lekarskiego i dowiedz się więcej!

Zobacz

Artykuł powstał we współpracy z Magdaleną Ignasiak, fizjoterapeutą w Domu Lekarskim.

Long Life Lounge

Opublikowano 4 miesiące temu