public

Namierz źródło bólu pleców!

6 najważniejszych działań w zapobieganiu bólu kręgosłupa.

7 miesięcy temu

Ostatni post Co MUSISZ wiedzieć o metodzie elektrostymulacji mięśniowej EMS? przez Long Life Lounge public

Ból pleców najczęściej ma charakter zmienny. Znika i pojawia się w najmniej oczekiwanym momencie, ale czy na pewno tak jest?

Oto co powinieneś wiedzieć by zapobiec bólom kręgosłupa w przyszłości:

  1. Ruch, który zaczyna się od kręgosłupa nie wróży dla pleców zdrowia. Osoby zaczynające ruch z kręgosłupa zamiast z bioder lub z nóg podczas podnoszenia ciężkich przedmiotów często w konsekwencji borykają się z dolegliwościami bólowymi. Korzyścią będzie nauczenie się od nowa tego ruchu w sposób bezpieczny.
  2. Pewne asymetrie w sile i ruchu powiązane są z potencjalnym problemem pleców.
  3. Sztywność biodra, a szczególnie z jednej strony.
  4. Asymetria siły i napięcia mięśni tylnej części uda, czyli mięśni kulszowo-goleniowych.
  5. Brak równowagi siły między mięśniami pleców, a  mięśniami brzucha.
  6. Długie siedzenie i stanie w nieprawidłowej pozycji

Jeśli pragniesz pozbyć się bólu pleców, który odbiera Ci przyjemność z życia przede wszystkim powinieneś zacząć od spisania na kartce papieru dokładne momenty, w których pojawia się ból i odkryć ich powiązanie ze sobą. Np. jeśli długie siedzenie, wiązanie butów lub jazda autem wzmaga ból, natomiast chodzenie go zmniejsza to możemy wywnioskować, że mechanizmem bólu jest postawa jaką przybieramy, w tym przypadku pozycja zgięcia.

Podstawowe pytania, które warto zadać sobie podczas etapu odkrycia źródła bólu:

1. Czy intensywność bólu zmienia się?

Czy największy ból odczuwasz rano, w południe czy wieczorem? Czy w ciągu dnia jest kilka godzin bez bólu? Jeśli tak to mam dla Ciebie dobrą wiadomość. Jeśli ból w ciągu dnia znika to jest na to sposób byś sam kontrolował nasilenie bólu.

2.  Czy miewasz bólowe momenty kiedy w łóżku obracasz się na drugi bok?

Jeśli tak, to prawdopodobnie cierpisz na niestabilność kręgosłupa. Możesz ten sam ból odczuwać również w momencie wyciągania rzeczy z bagażnika lub kichania. Są to dodatkowe objawy wspomnianej niestabilności. Nie martw się. Prostymi ćwiczeniami możesz naprawić swoje plecy. Powinieneś jednak unikać ćwiczeń rozciągających i skręcających kręgosłupa jeśli pojawia się ból.

3. Co zwiększa Twój ból?

Jeśli jesteś w stanie wymienić jedną konkretną czynność, oznacza to, że pochodzenie twojego bólu ma konkretne źródło i będzie łatwiej je wyeliminować. Podstawą jest świadomość podczas ruchu. Np. ból podczas wiązania butów można wyeliminować unosząc nogę do góry zamiast pochylać się.

4. Czy pierwotną przyczyna bólu jest spowodowana uszkodzeniem?

5. Czy miałeś kiedyś wypadek samochodowy lub komunikacyjny lub upadłeś?

6. Czy chorujesz na osteoporozę?

Zalecane są wtedy ćwiczenia w wodzie, natomiast należy unikać ruchów obciążających kręgosłup.

7. Czy największy dyskomfort odczuwasz z samego rana zaraz po wstaniu?

Tu przyczyną, może być Twoje łóżko. Brzmi banalnie, ale to jest najczęstszą przyczyną problemów z plecami. Osoby z większą krzywizną odcinka lędźwiowego lub z bardziej rozbudowanymi pośladkami nie będą dobrze spały na twardym i sztywnym materacu, ponieważ ich kręgosłup nie będzie miał podparcia.

8. Czy ból zwiększa się w ciągu dnia?

Zwiększający się ból w ciągu dnia może być przyczyną tego, że nie dbasz o higienę swojego kręgosłupa. Podstawą będzie zmiana nawyków, które będą chronić Twój kręgosłup, takie jak poprawne odbieranie telefonu, ergonomia pracy przy biurku czy nawet wsiadanie i wysiadanie z auta.

9. Czy ból promieniuje do pośladka, nogi lub stopy?

Taki ból zwykle wynika z ucisku na korzeń nerwowy w odcinku lędźwiowym. Wśród innych potencjalnych  przyczyn należą zapalenia stawów powodujące powstawanie narośli kostnych, które również mogą drażnić korzeń nerwu.

10. Czy ból zwiększa się czy zmniejsza, kiedy idziesz szybciej?

U osób u których stwierdzono uwypuklenie dysku powolne chodzenie będzie powodowało nasilenie bólu pleców. Szybki krok połączony z wymachem rękami, zmniejszy go i będzie terapią.

Long Life Lounge

Opublikowano 7 miesięcy temu