public

Nawodnienie organizmu, czyli ile pić wody i jaką wybrać?

Wiesz, że woda jest najważniejszym składnikiem, który musimy dostarczać naszemu organizmowi? Dowiedz się, dlaczego nawodnienie jest kluczowe nie tylko dla wyników treningowych, ale i dla zdrowia.

9 miesięcy temu

Ostatni post Co MUSISZ wiedzieć o metodzie elektrostymulacji mięśniowej EMS? przez Long Life Lounge public

Czas na kolejną porcję wiedzy. Tym razem napiszę trochę o nawodnieniu orgazmu. Ile i jak należy pić? Jak wyrobić nawyk picia wody?

Moim zdaniem jest to jedno z najważniejszych zagadnień. Bardzo często skupiamy się na żywieniu, suplementacji, kupujemy drogie kremy aby zapewnić sobie piękną skórę, a zaniedbujemy to co jest naprawdę ważne! Zapominamy o tym, że organizm i skórę nawadniamy przede wszystkim od środka.

Nie wiem czy wiecie, ale woda jest najważniejszym składnikiem, który musimy sobie dostarczyć. W ciele młodego człowieka woda stanowi aż 70% składu ciała a z wiekiem ten poziom stosunkowo maleje nawet do 55% u osób w podeszłym wieku. Często jednak poziom wody w naszym organizmie jest zdecydowanie poniżej normy. Warto też pamiętać, że woda stanowi 22% kości, 75% mózgu, 75% mięśni i aż 98% krwi i jest niezbędna do prawidłowego ich funkcjonowania.

Woda jest również rozpuszczalnikiem w naszym organizmie więc aby składniki odżywcze były dobrze przyswajalne to komórki muszą być dobrze nawodnione!

Jeżeli chodzi o ważniejsze funkcje za jakie odpowiedzialna jest woda, mogę wymienić:

Osoby, które szczególnie narażone są na odwodnienie to małe dzieci, osoby starsze i osoby uprawiające sport. Trzeba pamiętać iż z podczas treningu z potem tracimy bardzo dużo wody. Czy to źle? Nie! Z potem usuwamy również szkodliwe substancje oraz chłodzimy swój organizm, zarówno podczas treningu jak i wysokich upałów. Należy jednak odpowiednio uzupełnić utracone płyny. Pić powinniśmy często i małymi porcjami aby woda została wchłonięta do komórek naszego ciała a nie przefiltrowana przez nerki, jednocześnie je obciążając. Niestety nie mając nawyku częstego picia wody sięgamy po nią wtedy kiedy chce nam się pić a prawda jest taka, że pragnienie jest już oznaką lekkiego odwodnienia.

Czy wiecie, że...?

Czy to jest ten moment w którym sięgasz po wodę?

Mam nadzieję, że TAK!

Zapotrzebowanie na wodę

Tutaj istnieje kilka teorii i co specjalista to ma własną. Ja w swoim życiu stosuję najprostszą, czyli na każde spożyte 1000 kcal wypijam litr wody, po każdej wypitej szklance kawy, dodatkowy kubek i podczas każdego treningu ok 1-1,5 l. Dziennie wypijam ok 3-4l wody. Metod jest jednak wiele i każdy powinien wybrać swoją pamiętając o tym aby nie było to mniej niż 2 litry dziennie dla osoby nieaktywnej fizycznie, ilość ta rośnie wraz z temperaturą otoczenia i wraz ze wzrostem aktywności fizycznej.

Jak wyrobić sobie nawyk picia wody?

Dla osób, które do tej pory piły za mało, przestawienie się na prawidłową ilość będzie nie lada wyzwaniem. Na szczęście stopniowo możemy przyzwyczaić nasz organizm i wyrobić sobie nawyk sięgania po nią. Rzucam Wam WYZWANIE – PODEJMIESZ?

Jeśli w ciągu dnia czeka Cię dużo ruchu i przemieszczania się, zabierz ze sobą butelkę wody i postaw sobie za cel opróżnienie jej do końca dnia. Z kolei jeśli jesteś osobą, która prowadzi siedzący tryb życia i większą część dnia spędza za biurkiem, postaw sobie na biurku duży kubek i dolewaj do pełna wody, jak tylko zrobi się pusty.

Początki zawsze są trudne ale już po kilku tygodniach picie wody stanie się nowym nawykiem! Jestem tego pewna! Do dzieła!

Jaką wodę wybrać?

Do picia w ciągu dnia dla osób zdrowych polecam wody mineralne. Od popularnych wód źródlanych różnią się, jak sama nazwa wskazuje, zawartością minerałów. Wody mineralne, a zwłaszcza te wysoko zmineralizowane (czyli powyżej 1000 mg składników mineralnych na 1 l), są dobrym źródłem magnezu, wapnia i żelaza, których jest wciąż za mało w diecie przeciętnego człowieka. Dodatkowo, wody mineralne są lepiej przyswajalne i bardziej wykorzystywane przez organizm na jego liczne potrzeby. Wody mineralnej nie należy jednak pić więcej niż 1-1,5l na dobę gdyż w większej ilości mogą być zbyt dużym obciążeniem dla nerek.

Podczas treningu należy jednak wybierać wodę źródlaną, ubogą w minerały (ze względu na obniżoną pracę nerek podczas treningu), czy po prostu zwykłą „kranówkę” bądź filtrowaną wodę kranową – którą znajdziecie na swoich treningach w Strefie 3L.

Przy bardzo mocnych treningach bądź przy silnych upałach można sięgnąć po wodę z wysoką zawartością elektrolitów, czyli na przykład wodę kokosową czy brzozową (należy jednak pamiętać, że takie wody zawierają już jakąś ilość kalorii więc należy uwzględnić to w swoim zapotrzebowaniu kalorycznym).

Zawsze jednak należy unikać wód słodkich, gazowanych i słodkich napojów, ponieważ zawierają sporo chemicznych dodatków, a także kalorii, które nieświadomie mogą zaburzyć Waszą dietę 🙂

Podsumowując, możecie wydawać majątek na suplementy, mieć najlepszą dietę, najdroższego trenera, a bez odpowiedniego nawadniania, nie będzie mieć żadnych efektów!

Long Life Lounge

Opublikowano 9 miesięcy temu