public

Jak zadbać o pracę mózgu?

Zadbaj o pracę swojego mózgu – zacznij trenować!

6 miesięcy temu

Ostatni post Co MUSISZ wiedzieć o metodzie elektrostymulacji mięśniowej EMS? przez Long Life Lounge public

Zadbaj o pracę swojego mózgu – zacznij trenować!

Już Hipokrates mówił że ruch jest bardzo ważny dla zdrowia. Jednak mimo, że aktywność jest ważna to niewiele się mówi, że dzięki aktywności fizycznej mamy szanse też być mądrzejsi.

Ostatnie badania, pokazują wpływ wysiłku fizycznego na obszar mózgu odpowiedzialny za pamięć czy funkcje poznawcze. Otóż wysiłek fizyczny jest bardzo mocnym stymulantem, który zwiększa naszą zdolność uczenia się. Dzieje się to, ponieważ stymuluje on wydzielanie substancji, które potem powodują połączenia się neuronów.

Nawet w wielu książkach podpowiadających nam jak być bardziej produktywnym oraz zmotywowanym autorzy zawsze kierują nas, w którymś z rozdziałów na aktywność fizyczną.

Aktywność fizyczna, nie dość, że pomaga zwiększyć nasz metabolizm to też zadba o sprawność naszego mózgu. Niezwykle wiarygodnych danych dostarczają wyniki dużych metaanaliz potwierdzających, że aktywność fizyczna może zmniejszać objawy depresyjne i lękowe u nastolatków z klinicznie potwierdzonymi chorobami psychicznymi.

Dzięki regularnemu treningu polepszymy pamięć, uwagę oraz nie będziemy się rozpraszać. Do tego, badania pokazują, że osoby aktywne fizycznie, są bardziej kreatywne, pomysłowe oraz potrafią myśleć mniej schematycznie – spojrzeć na problem z innej strony.

Aby tego było mało, aktywność fizyczna pozwala na opóźnienie się starzenia mózgu, co jest ważne dla osób starszych. Aktywność w późniejszym wieku pozwala zachować dużo lepszą sprawność mózgu na starość. Ma to szczególne znaczenie w kontekście chorób neurodegeneracyjnych tj. Alzheimer, których podstawowym czynnikiem ryzyka jest nieuchronnie postępujący wiek. Wykazano bowiem, że starsze,  aktywne fizycznie osoby znacznie później doświadczają problemów z funkcjami poznawczymi.

Można zapytać jaki też rodzaju treningu dobrać? Najlepszym rozwiązaniem będzie połączenie treningu siłowego z aktywnością tlenową. Trening oporowy przeciwdziała utracie masy mięśniowej i siły, a oba te elementy istotnie dotyczą starzejącego się organizmu. Z drugiej strony, aktywność o charakterze aerobowym może chronić przed zaburzeniami sercowo-naczyniowymi oraz zespołem metabolicznym, które należą do najczęstszych chorób przewlekłych związanych z wiekiem.

Jednak jeśli mimo tego nie mamy pojęcia od czego zacząć to zacznijmy od podstaw, jak ze wszystkim. Wyjdźmy na spacer, wraz z wiosną spróbujmy dojechać do pracy rowerem bądź wejdźmy po schodach na 3 piętro zamiast korzystać z windy. Zobaczycie, że dalsze pomysły na aktywność same napłyną. Musimy mu w tym pomóc, sam skapituluje. Miłego treningu – efektywnego myślenia.

Autor: Paweł Woronowicz

Long Life Lounge

Opublikowano 6 miesięcy temu