public

Jak prawidłowo się rozciągać?

Stretching zaleca się wykonywać przed, jak i po treningu. Ćwiczenia te nie są czasochłonne, a potrafią świetnie przygotować struktury miękkie do wysiłku bądź uchronić nas przed ewentualnymi urazami.

6 miesięcy temu

Ostatni post Co MUSISZ wiedzieć o metodzie elektrostymulacji mięśniowej EMS? przez Long Life Lounge public

Mobilność to bardzo ważna cecha w funkcjonalności człowieka. W codziennym życiu ułatwia nam wykonywanie wielu prostych, jak i zarówno bardziej skomplikowanych, złożonych ruchów. Stretching jako forma rozciągania to rodzaj ćwiczeń, które opierają się skurczu izometrycznym mięśnia, prowadząc jednocześnie do rozluźnienia napiętych struktur mięśniowych. Regularny stretching może poprawić także nasze wyniki sportowe oraz przygotować nas do wykonywania innych aktywności sportowych. Systematyczne rozciąganie ogranicza również ryzyko występowania w przyszłości urazów bądź kontuzji. Pomimo wielu zalet bardzo często zostaje pomijane.

Stretching zaleca się wykonywać przed, jak i po treningu. Ćwiczenia te nie są czasochłonne, a potrafią świetnie przygotować struktury miękkie do wysiłku bądź uchronić nas przed ewentualnymi urazami.

Należy rozróżnić rozciąganie dynamiczne od statycznego.

Pierwsze z nich charakteryzuje się szybkimi spięciami mięśnia oraz natychmiastowym ich rozluźnieniu. Efekt ten możemy uzyskać poprzez wykonywanie skłonów oraz wymachów kończynami w różnych kierunkach. Wykonywanie tego rodzaju stretchingu przed ćwiczeniami właściwymi pozwala nie tylko na rozciągnięcie tych struktur mięśniowych, ale także na ich rozgrzanie oraz zwiększenie ukrwienia mięśni. Zalety płynące z stretchingu dynamicznego wskazują na to by wykonywać go przed treningiem, jako element przygotowujący organizm do wysiłku.

W pigułce:

- czas trwania 5-10 minut

- wykonywanie do 6-8 ćwiczeń po 10 powtórzeń

- brak konieczności dodatkowego sprzętu, typu piłeczki, rollery

- energiczne ruchy pozwolą nam uzyskać zamierzone efekty

Drugim rodzajem stretchingu jest rozciąganie statyczne, które zalecane jest po wykonaniu treningu właściwego, ponieważ pozwala spowolnić przyspieszoną po treningu pracę serca, unormować oddech oraz sprzyja szybszej regeneracji mięśni. Zaleca się ten typ rozciągania bezpośrednio po treningu bądź wieczorem każdego dnia.

W pigułce:

- rozciąganie wykonywać po treningu bądź jeśli występuje konieczność nawet do 2 razy dziennie

- czas trwania 4-5 minut

- rozciąganie statyczne polega na utrzymaniu napięcia mięśnia w określonej pozycji przez około 20-30 sekund

- po tym czasie następuje głęboki wdech i z wydechem powracamy do pozycji wyjściowej

- wykonywanie do 5-6 ćwiczeń

Podsumowanie: należy pamiętać o prawidłowym i zdrowym wykonywaniu ćwiczeń rozciągających. Pamiętajmy, by rozciąganie dynamiczne stosować przed treningiem, w celu zwiększenia elastyczności oraz rozgrzania struktur miękkich, przygotowując całe ciało do intensywnej aktywności. Natomiast rozciąganie statyczne wykonywać po treningu, w celu efektywniejszej regeneracji oraz rozluźnieniu napiętych tkanek.

Autor: Martyna Cierech

Long Life Lounge

Opublikowano 6 miesięcy temu