public

Co warto wiedzieć o herbacie?

Poznaj rodzaje herbat i ich wpływ na Twój organizm! Tego jeszcze nie wiedziałeś!

10 miesięcy temu

Ostatni post Jak dobrać obciążenia treningowe? przez Long Life Lounge public

Wpływ herbaty na zdrowie

Istniejące od wielu lat przekonanie o dobroczynnym wpływie herbaty na zdrowie człowieka zostało w dużej mierze potwierdzone przez badania naukowe. Liczne badania wykazały, że herbata ma działanie przeciwbakteryjne i przeciwzapalne, a także podnosi odporność organizmu.

Herbaty i jej gatunki są wartościowe dla każdego człowieka. Wszystkie gatunki są odpowiednie dla określonej grupy ludzi, dzięki zawartym w niej polifenolom, katechinom, może chronić przed zawałem serca. Dzieje się tak dzięki łagodnej stymulacji układu krążenia, poprawie funkcji naczyniowych i obniżeniu poziomu szkodliwego cholesterolu. Badania kliniczne wykazały, że osoby pijące zwyczajowo dwie filiżanki herbaty dziennie i zachowując zdrowy styl życia wykazują mniejszą zapadalność na choroby serca i naczyń.

Camelia sensesis bo tak nazywa się krzew, z którego powstają herbaty wszystkie z wyjątkiem yerba mate i rooibos. Ich smak polega na podłożu z jakiego pochodzą oraz procesowi końcowemu obróbki po zbiorze. Większość herbat jest zbierana wczesną wiosną z kwiatów krzewu (biała, żółta- suszone), kolejne latem z liści młodych (zielona, oolong- suszone, fermentowane) lub jesienią z dojrzałych liści, które są poddawane największemu procesowi (czarna, pu erh- suszone, fermentowane, wytrącane, leżakowane). Nazwa herbata to połączenie łacińskie herba- ziele, tea- napój. Była od zawsze uważana za napar ziołowy na różne dolegliwości. W Polsce pojawiła się w 1664 roku z Francji za sprawą króla Jana II Kazimierza, który w listach do żony Ludwiki Marii pisał o dobroczynnym i zdrowotnym działaniu krzewu. Później w następnych latach przyjęło się praktykowanie picia herbat w naszym kraju na szerszą skalę.

Zielona, biała, czarna, czerwona, oolong, rooibos, yerba mate... Herbata jest jednym z najpopularniejszych napojów, które spożywamy. Napary herbaciane kojarzą się z leniwymi wieczorami pod kocem, z rozgrzaniem w chłodne dni czy z pretekstem do spotkania się ze znajomymi. Dla wielu konieczna jest również w czasie choroby.

ZIELONA- W zależności od parzenia pobudza lub wycisza. Dzięki wysokiej zawartości minerałów przyspiesza usuwanie toksyn z organizmu poprzez działanie moczopędne. Powstrzymuje niektóre choroby Alzhaimer’a lub Parinson’a. Zapobiega rakowi piersi oraz wspomaga leczenie zapalenia stawów. 60-85 C 1-3 min.

BIAŁA- Jest źródłem wysokiej zawartości kofeiny, działa pobudzająco i orzeźwiająco. Pozwala na wyeliminowanie kawy. Poprzez zawartość polifenoli trzykrotnie większą niż  herbaty zielone wstrzymuje proces starzenia się organizmu. Zalecana dla osób pracujących przy komputerze. 80-90 C 2-5 min.

CZARNA- Działa pobudzająco dzięki zawartości teiny, okresowo usuwa zmęczenia. Ułatwia koncentrację, hamuje rozwój bakterii w układzie pokarmowym i pobudza żołądek do wydzielania soków trawiennych. Flawonoidy w niej zawarte wzmacniają naczynia krwionośne i przeciwdziałają zakrzepom krwi. 96 C 3-5 min.

PU ERH- Gatunek herbaty zaliczany do herbat czerwonych, uprawiany w Chinach w prowincji Junnan. Brunatna, ziemista najskuteczniejsza w walce z nadwagą, obniża poziom cholesterolu, ułatwia trawienie. Pełna związków mineralnych i substancji odżywczych wspomagających walkę z nowotworami. 96 c 1-5 min.

OOLONG- Rodzaj półfermentowanej herbaty z Chin oraz północno- wschodniej części Tajwanu. Nazywana jest herbatą turkusową lub szmaragdową. Zalecana dla cukrzyków, diabetyków i osób dbających o zdrowie i dobra sylwetkę. Oolongi zawierają niski indeks glikemiczny, wyrównują poziom cukru we krwi, proinsulinę zamieniają w insulinę. 90 C 1-5 min.

ROOIBOS- Czerwonokrzew afrykański bogaty jest w przeciwutleniacze, dzięki czemu ma pozytywny wpływ na układ odpornościowy, obniża ciśnienie krwi, spowalnia procesy starzenia i hamuje produkcje komórek nowotworowych. Rooibos goi również rany swędzące i może być stosowany w formie okładów, a dzięki zawartości kwasów fenolowych korzystnie wpływa na układ pokarmowy. Wykazuje właściwości przeciwutleniające, przeciwzapalne. Nie zawiera kofeiny i teiny, dlatego może być stosowany bez ograniczeń przez dzieci, osoby starsze, kobiety w ciąży oraz przed snem, ponieważ ma działanie wyciszające. 96 C 1-5 min.

YERBA MATE- Ostrokrzew Paragwajski. Stymuluje centralny układ nerwowy, pobudza i zwiększa zdolność koncentracji, jednocześnie nie powodując efektów ubocznych w postaci rozdrażnienia czy nerwowości. Wpływa rozluźniająco na mięśnie, obniża ciśnienie krwi i poprawia krążenie. Dzięki zawartości ksantyny (mateiny) wspomaga proces leczenia astmy. Bogata w karoten, magnez, potas, żelazo, wapń. 75-80 C 5-5 min.

GUAYUS- Przedstawiciel rodziny ostrokrzewów. Kuzyn yerba mate, jest jednym ze świętych drzew w kulturze Ekwadoru. Wywar z liści guayusa ma podobny skład do yerba mate. Pierwsza duża różnica polega na znacznie łagodniejszym. Druga polega na obecności l-teaniny czyli aminokwasu działającego na układ nerwowy. Posiada działanie uspokajające, zmniejsza uczucie stresu i niepokoju. Zwiększa intensywność fal w mózgu, co oznacza poprawę koncentracji, zdolności do nauki. 80 C 5 min.

NAPAR OWOCOWY- Herbaty owocowe zawierają przede wszystkim susz z owoców bądź liści owoców. Właściwości herbat owocowych zależą od konkretnych odmian owoców, z których zostały zrobione. Napary pomagają w czasie przeziębienia, w okresach zapalnych, a także jako ochłodę w cieplejsze dni. Zalecane dla dzieci powyżej pierwszego roku życia. 96 C 5-15 min.

Każdy z nas powinien dobrać sobie herbatę do swoich schorzeń, upodobań, pory roku czy pory dnia. Ważne by wybierać herbaty liściaste ze sprawdzonych źródeł i z wyłącznie naturalnymi dodatkami. Czyli jeżeli wybieramy herbaty czyste, klasyczne to niech to będzie gatunek z konkretnej plantacji. Natomiast jeżeli lubimy z dodatkami, można znaleźć herbaty z suszonymi owocami i kwiatami bez aromatów. Najważniejszą rzeczą jest informacja sprzedawcy. Najlepiej wybierać sklepy specjalistyczne, gdzie odpowiedzą nam na wszystkie pytania i doradzą.

Ważnym elementem parzenia i delektowania się herbatami jest to, że możemy się nią bawić na wszystkie sposoby. Ice tea, cold brew, do ciast, do kremów, do dań głównych… Można wyliczać długo. Pamiętajmy jednak o gatunku i jakości herbat. Im lepsza jakość tym lepszy efekt i smak dania. Nie zapominajmy o prawidłowym przechowywaniu suszu w szczelnie zamkniętych puszkach z dala od słońca, oparów czy wilgoci. Klimat kuchni także ma wpływ na smak i jakość późniejszej herbaty.

Artykuł  napisała Paulina Romaldowska z „Herkabawata”.

https://herkabawata-bubble-tea-store.business.site/

https://www.facebook.com/Herkabawata-112485990263371/

Long Life Lounge

Opublikowano 10 miesięcy temu