public

Co warto wiedzieć o herbacie?

Poznaj rodzaje herbat i ich wpływ na Twój organizm! Tego jeszcze nie wiedziałeś!

7 miesięcy temu

Ostatni post Co MUSISZ wiedzieć o metodzie elektrostymulacji mięśniowej EMS? przez Long Life Lounge public

Wpływ herbaty na zdrowie

Istniejące od wielu lat przekonanie o dobroczynnym wpływie herbaty na zdrowie człowieka zostało w dużej mierze potwierdzone przez badania naukowe. Liczne badania wykazały, że herbata ma działanie przeciwbakteryjne i przeciwzapalne, a także podnosi odporność organizmu.

Herbaty i jej gatunki są wartościowe dla każdego człowieka. Wszystkie gatunki są odpowiednie dla określonej grupy ludzi, dzięki zawartym w niej polifenolom, katechinom, może chronić przed zawałem serca. Dzieje się tak dzięki łagodnej stymulacji układu krążenia, poprawie funkcji naczyniowych i obniżeniu poziomu szkodliwego cholesterolu. Badania kliniczne wykazały, że osoby pijące zwyczajowo dwie filiżanki herbaty dziennie i zachowując zdrowy styl życia wykazują mniejszą zapadalność na choroby serca i naczyń.

Camelia sensesis bo tak nazywa się krzew, z którego powstają herbaty wszystkie z wyjątkiem yerba mate i rooibos. Ich smak polega na podłożu z jakiego pochodzą oraz procesowi końcowemu obróbki po zbiorze. Większość herbat jest zbierana wczesną wiosną z kwiatów krzewu (biała, żółta- suszone), kolejne latem z liści młodych (zielona, oolong- suszone, fermentowane) lub jesienią z dojrzałych liści, które są poddawane największemu procesowi (czarna, pu erh- suszone, fermentowane, wytrącane, leżakowane). Nazwa herbata to połączenie łacińskie herba- ziele, tea- napój. Była od zawsze uważana za napar ziołowy na różne dolegliwości. W Polsce pojawiła się w 1664 roku z Francji za sprawą króla Jana II Kazimierza, który w listach do żony Ludwiki Marii pisał o dobroczynnym i zdrowotnym działaniu krzewu. Później w następnych latach przyjęło się praktykowanie picia herbat w naszym kraju na szerszą skalę.

Zielona, biała, czarna, czerwona, oolong, rooibos, yerba mate... Herbata jest jednym z najpopularniejszych napojów, które spożywamy. Napary herbaciane kojarzą się z leniwymi wieczorami pod kocem, z rozgrzaniem w chłodne dni czy z pretekstem do spotkania się ze znajomymi. Dla wielu konieczna jest również w czasie choroby.

ZIELONA- W zależności od parzenia pobudza lub wycisza. Dzięki wysokiej zawartości minerałów przyspiesza usuwanie toksyn z organizmu poprzez działanie moczopędne. Powstrzymuje niektóre choroby Alzhaimer’a lub Parinson’a. Zapobiega rakowi piersi oraz wspomaga leczenie zapalenia stawów. 60-85 C 1-3 min.

BIAŁA- Jest źródłem wysokiej zawartości kofeiny, działa pobudzająco i orzeźwiająco. Pozwala na wyeliminowanie kawy. Poprzez zawartość polifenoli trzykrotnie większą niż  herbaty zielone wstrzymuje proces starzenia się organizmu. Zalecana dla osób pracujących przy komputerze. 80-90 C 2-5 min.

CZARNA- Działa pobudzająco dzięki zawartości teiny, okresowo usuwa zmęczenia. Ułatwia koncentrację, hamuje rozwój bakterii w układzie pokarmowym i pobudza żołądek do wydzielania soków trawiennych. Flawonoidy w niej zawarte wzmacniają naczynia krwionośne i przeciwdziałają zakrzepom krwi. 96 C 3-5 min.

PU ERH- Gatunek herbaty zaliczany do herbat czerwonych, uprawiany w Chinach w prowincji Junnan. Brunatna, ziemista najskuteczniejsza w walce z nadwagą, obniża poziom cholesterolu, ułatwia trawienie. Pełna związków mineralnych i substancji odżywczych wspomagających walkę z nowotworami. 96 c 1-5 min.

OOLONG- Rodzaj półfermentowanej herbaty z Chin oraz północno- wschodniej części Tajwanu. Nazywana jest herbatą turkusową lub szmaragdową. Zalecana dla cukrzyków, diabetyków i osób dbających o zdrowie i dobra sylwetkę. Oolongi zawierają niski indeks glikemiczny, wyrównują poziom cukru we krwi, proinsulinę zamieniają w insulinę. 90 C 1-5 min.

ROOIBOS- Czerwonokrzew afrykański bogaty jest w przeciwutleniacze, dzięki czemu ma pozytywny wpływ na układ odpornościowy, obniża ciśnienie krwi, spowalnia procesy starzenia i hamuje produkcje komórek nowotworowych. Rooibos goi również rany swędzące i może być stosowany w formie okładów, a dzięki zawartości kwasów fenolowych korzystnie wpływa na układ pokarmowy. Wykazuje właściwości przeciwutleniające, przeciwzapalne. Nie zawiera kofeiny i teiny, dlatego może być stosowany bez ograniczeń przez dzieci, osoby starsze, kobiety w ciąży oraz przed snem, ponieważ ma działanie wyciszające. 96 C 1-5 min.

YERBA MATE- Ostrokrzew Paragwajski. Stymuluje centralny układ nerwowy, pobudza i zwiększa zdolność koncentracji, jednocześnie nie powodując efektów ubocznych w postaci rozdrażnienia czy nerwowości. Wpływa rozluźniająco na mięśnie, obniża ciśnienie krwi i poprawia krążenie. Dzięki zawartości ksantyny (mateiny) wspomaga proces leczenia astmy. Bogata w karoten, magnez, potas, żelazo, wapń. 75-80 C 5-5 min.

GUAYUS- Przedstawiciel rodziny ostrokrzewów. Kuzyn yerba mate, jest jednym ze świętych drzew w kulturze Ekwadoru. Wywar z liści guayusa ma podobny skład do yerba mate. Pierwsza duża różnica polega na znacznie łagodniejszym. Druga polega na obecności l-teaniny czyli aminokwasu działającego na układ nerwowy. Posiada działanie uspokajające, zmniejsza uczucie stresu i niepokoju. Zwiększa intensywność fal w mózgu, co oznacza poprawę koncentracji, zdolności do nauki. 80 C 5 min.

NAPAR OWOCOWY- Herbaty owocowe zawierają przede wszystkim susz z owoców bądź liści owoców. Właściwości herbat owocowych zależą od konkretnych odmian owoców, z których zostały zrobione. Napary pomagają w czasie przeziębienia, w okresach zapalnych, a także jako ochłodę w cieplejsze dni. Zalecane dla dzieci powyżej pierwszego roku życia. 96 C 5-15 min.

Każdy z nas powinien dobrać sobie herbatę do swoich schorzeń, upodobań, pory roku czy pory dnia. Ważne by wybierać herbaty liściaste ze sprawdzonych źródeł i z wyłącznie naturalnymi dodatkami. Czyli jeżeli wybieramy herbaty czyste, klasyczne to niech to będzie gatunek z konkretnej plantacji. Natomiast jeżeli lubimy z dodatkami, można znaleźć herbaty z suszonymi owocami i kwiatami bez aromatów. Najważniejszą rzeczą jest informacja sprzedawcy. Najlepiej wybierać sklepy specjalistyczne, gdzie odpowiedzą nam na wszystkie pytania i doradzą.

Ważnym elementem parzenia i delektowania się herbatami jest to, że możemy się nią bawić na wszystkie sposoby. Ice tea, cold brew, do ciast, do kremów, do dań głównych… Można wyliczać długo. Pamiętajmy jednak o gatunku i jakości herbat. Im lepsza jakość tym lepszy efekt i smak dania. Nie zapominajmy o prawidłowym przechowywaniu suszu w szczelnie zamkniętych puszkach z dala od słońca, oparów czy wilgoci. Klimat kuchni także ma wpływ na smak i jakość późniejszej herbaty.

Artykuł  napisała Paulina Romaldowska z „Herkabawata”.

https://herkabawata-bubble-tea-store.business.site/

https://www.facebook.com/Herkabawata-112485990263371/

Long Life Lounge

Opublikowano 7 miesięcy temu